تکنیکهای سامانه LMS برای خلق دوره آموزشی امکانی برای نگاهی دوباره و هماهنگی بیشتر در استفاده از ابزارهای نرمافزار آموزش مجازی برای افزایش بهرهوری در یادگیری است.شکی نمانده که به واسطه فناوری روز
دنیا انقلابی بزرگ در تولید و عرضه محتوای آموزشی رخ داده است.
هر روز شاهد دستههای جدیدی از دانشآموزان تا کارمندان جویای دانش و مهارت هستیم که سعی دارند خود را به کشتی نجات آموزش الکترونیک برسانند تادر ساحل موفقیت و شکوفایی پا به زمین بگذارند. مربیان و فراگیران به پشتوانه نرمافزارهای آموزش مبتنی بر رایانه فصل جدید را در آموزش و پرورش تجربه میکنند. افزایش سرعت و سهولت دسترسی به لبههای دانش مورد علاقه باعث ارتقاء کلی تجربه یادگیری شده و این یک وضعیت برد-برد برای همه است.
از سمتی اقیانوس پربرکت و مملو از فرصتهای ناب سامانه آموزش مجازی جایی مناسبی برای کسانی که شناختی از اصول اولیه توسعه دوره آموزشی الکترونیک ندارند نخواهد بود. درواقع مدیران و مربیان برجسته آموزشی
که هر از گاهی باید به ویرایش و بهروزرسانی درسها و ماژولهای آموزشی تن بدهند تا بتوانند کیفیت اهداف آموزشی را تضمین کنند.
از این جهت بهترین بستر برای ایجاد هرگونه دوره آموزشی حرفهای در نرمافزار آموزش مجازی است؛ چرا که به واسطه تکنیکهای سامانه LMS برای خلق دوره آموزشی میتوانیم علاوه بر ایجاد محتوای آموزشی و تعریف
یک دوره در زمان مقتضی، به آسودگی با منابع و اطلاعات جدید ویرایشهای لازم را طبق استانداردهای جدیدی آموزشی پیاده کنیم.
تکنیکهای سامانه آموزش مجازی
تکنیکهای سامانه LMS برای خلق دوره آموزشی مجموعه ابزار و امکاناتی است که نتیجه آخرین پژوهش های علمی در دنیای آموزش و یادگیری و بهرهگیری از آخرین فناوریهای روز دنیا است. با این همه بدون درک و
شناخت کلی از یک فرآیند خلق دوره آموزش حرفهای فرصتهای ناب برای افزایش بهرهوری آموزش حتی در سامانه آموزش مجازی نیز پایمال خواهد شد پس نگاهی به مفاهیم این فرآیند و تکنیکهای سامانه LMS برای خلق
دوره آموزشی از هر جهت برای مدیران و مربیان سودآور خواهد بود.
تعیین مخاطبان و اهداف کلیدی برای دوره
نخستین مفاهیم از تکنیکهای سامانه LMS برای خلق دوره آموزشی تعیین مخاطبان و اهداف کلیدی برای دوره است که حتی قبل از اقدام به طراحی دوره آموزشی باید برای شما روشن شود. در حقیقت اگر شما نمیدانید که چه
کسانی باید این دوره را بگذرانند، چه کسی دیگر باید بداند.
بهعبارتی شما باید بدانید که فراگیران شما به آرزوی دست یافتن به چه دانش یا مهارتی وارد دوره آموزشی میشوند. آنها دوست دارند در انتهای مسیر یادگیری به چه اطلاعات مهمی دست پیدا کنند تا گرههای زندگی شخصی و
حرفهای خود را بدون دندان و با دست باز کنند.
تعیین مخاطبان و اهداف کلیدی برای دوره به شما فرصت میدهد با افق دید بازتری دورههای آموزش ایدهآلی شامل منابع و محتوای آموزشی مناسب بههمراه برنامه یادگیری خاص فراگیران را طراحی کنید.
آشنایی فراگیران با مزیتهای دوره
آشنایی فراگیران با مزیتهای دوره بهعنوان بهترین شیوه برای جذب فراگیران و ایجاد تعلق خاطر آنها به گذراندن مراحل یادگیری است. مزیتهای دوره باید با ریشه و اهداف آرزوهای فراگیران هماهنگی داشته باشد؛ بنابراین در
کنار هر مرحله یا گام آموزشی باید توضیح مناسب و شرح روشنی از مهارتها و اطلاعاتی که فراگیران میآموزند و کاربردهای حقیقی این مزیتها ضمیمه شود.
در حقیقت آشنایی فراگیران با مزیتهای دوره در جمع تکنیکهای سامانه LMS برای خلق دوره آموزشی نگاهی به درونیات فراگیران دارد و از این طریق شما به آنها روشنبینی مناسبی را عرضه میکنید که در ضمیر خود
پیوسته در طلب آن بودهاند. بر این اساس شما هرگز به آنها نمیگویید بعد از گذراندن گام سوم دوره آموزش میتوانند از پوز کارتخوان انواع گزارش را تهیه کنند. شما در طی دوره آموزشی به آنها فرصت میدهید تا با کسب این
مهارت کیفیت خدمات مشتری خود را افزایش دهند؛ پس به آنها بگویید شما بر تمام قابلیتهای دستگاه پوز چنان مسلط میشوید که میتوانید سریعترین و آسانترین راههای پرداخت هزینه را در اختیار مشتریان خود قرار دهید.
فرموله کردن رئوس مطالب دوره
فرموله کردن رئوس مطالب دوره آموزشی برای درک سریع از موثرترین تکنیکهای سامانه LMS برای خلق دوره آموزشی است. بر خلاف نظر برخی که برنامه درسی با وجود ظهور دوره آنلاین دیگر کارایی چندانی ندارد؛
ولی برنامه درسی هنوز هم ابزاری مناسب و موثر برای مربیان و طراحان دوره آموزش است.
یک برنامه درسی برای دوره آنلاین میتواند چراغی روشن برای طراحی ساختار کلاس، جمعآوری و تکمیل منابع و راهنمای مناسب برای تهیه محتوای آموزش مکمل باشد. البته فرموله کردن رئوس مطالب دوره آموزشی برای
درک سریع کاربران نهایی و هماهنگی بیشتر با برنامه کلاسی نیز بسیار مفید است.
ادغام محتوای چندرسانهای
محتوای چندرسانهای بخش مهمی از تکنیکهای سامانه LMS برای خلق دوره آموزشی را در برمیگیرد که شامل حال طیف وسیعی از انواع محتوای آموزشی میشود. وقتی شما تلاش میکنید برای اجرای انواع سبکهای
یادگیری صدا، تصویر یا ویدیو را در طراحی دوره آموزشی خود ادغام کنید در واقع در حال گذر از مراحل ادغام محتوای چندرسانهای است.
این تلاش ارزشمند شما باعث میشود فراگیران بهطور چند وجهی با محتوای آموزشی درگیر شود و بیشترین بهره ممکن را از آن کسب کند.
در کلاسهای سنتی نمایش تصاویر روی پرده یا اجرا یک پاورپوینت میتوانست اوج شکوه آموزشی تفسیر شود، اما زمانیکه وارد دنیای آموزش آنلاین میشوید انواع ابزارهای دیداری و شنیداری آماده استفاده در روند آموزشی
هستند و البته به نحوی بسیار عمیقتری فراگیر را به تعامل در مسیر یادگیری هدایت میکنند.
برنامه درسی جذاب برای انواع سبکهای یادگیری
تجربه یادگیری برای همه یکسان نیست و بهجرات میتوان گفت همه کسی همه چیز را میتوانند یاد بگیرند؛ لیکن با سرعت و روش خاص خود این کار میکنند. بنابراین در دوره آموزش آنلاین با وجود قابلیت سامانه LMS شما
باید بتوانید برنامه درسی جذاب برای انواع سبکهای یادگیری ایجاد کنید.
ایجاد یک بانک مملو از مثالهایی از زندگی واقعی برای فراگیرانی که با مطالعه سناریوها درک بهتری از محتوای آموزشی کسب میکنند یا انبوه تصاویر اینفوگرافی که در نزد مشتاقان فراگیری علم بهشیوه بصری، اعتبار
سامانه آموزش مجازی شما را دو چندان میکند. در حقیقت برای موفقیت در آموزش و ثبت نتایج درخشان فراگیران در کارنامه آموزشی دوره هرگز و هرگز نباید به یک نوع سبک یادگیری بسنده کنید.
درعینحال برای تکمیل بهره گیری از مزایای تکنیکهای سامانه LMS برای خلق دوره آموزشی در بخش تمرینها نیز باید بهدنبال اجرای فعالیتهای متفاوت علمی و حتی مشارکتی باشید. طراحی یک سناریو که فراگیران را
ترغیب به یک معامله فروش کند یا بهوسیله حضور در یک انجمن آنلاین بتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و درباره مزایای محصول یا خدمات کالا با آنها صحبت کند یا با جمعآوری دانستههای دوستان جدید خود در انجمن
بتوانند پژوهشی را کامل کنند، مثالهایی از این نوع تمرینهای پویا است.
ارزیابی در طی دوره
ارزیابی در طی دوره یک قانون مسلم در اجرای دورههای موفق و از برجستهترین تکنیکهای سامانه LMS برای خلق دوره آموزشی است. آزمونها، امتحانات و هر چیز که بتواند سنگ محکی برای سنجش فراگیران باشد به
مربیان این فرصت را میدهد که پیشرفت کاربران را ارزیابی و مواردی که برای حرکت صحیح روبه جلو و شتاب در مسیر یادگیری لازم است مهیا کنند.
باید به ارزیابی در طی دوره آموزش نگاه فراتر داشته باشید؛ چرا که بهوسیله آن میتوانید حتی خود دوره آموزشی را نیز بسنجید . یک نظرسنجی حتی در پایان دوره به شما خواهد گفت چگونه میتوانید کیفیت جریان دوره
آموزش جدید خود را در سری جدید به حد اعلا برسانید و نظم و هماهنگی باشکوهی بین ساختار و محتوای دوره آموزشی ایجاد کنید.
دورههای فینگرفود برای کاربر نهایی
یکی از رموز موفقیت تکنیکهای سامانه LMS برای خلق دوره آموزشی که باعث میشود فراگیران مشتاقانه بهدنبال مطالب بیشتر باشند و در عطش حفظ و یادگیری بسوزند قابلیت لقمه لقمه کردن مطالب است. لقمه لقمه کردن یا
مطالب فینگرفودی مطالب نتیجه تلاش مربیان برای تبدیل اطلاعات بزرگ آموزشی به تکههای بسیار کوچک و سریعالهضمی برای فراگیران است.
همانطور که یک دوره آموزشی از سریال موضوعات آموزشی تشکیل شده و کسی انتظار ندارد همه مطالب یکجا به فراگیر آموزش داده شوند و هر مطلب درس و حتی هر بخش از مطلب نیز میتواند بهصورت مدیریت شده و
هوشمندانه تقسیم شود. البته کیفیت این تکههای آموزشی خوشخوراک با افزودن یک آزمون یا ارزیابی در پیان هر بخش به اوج تعالی خود میرسد و به تسلط و مهارت فراگیر در درک آن کمک مضاعفی میکند.
پیوند به اطلاعات اضافی و منابع کمکی
در میان تکنیکهای سامانه LMS برای خلق دوره آموزشی پیوند به اطلاعات اضافی و منابع کمکی از ویژگیهای ذاتی سامانه آموزش مجازی است که فراگیران بدون خروج از دوره آموزشی میتوانند به بانک اطلاعاتی وسیع
و غنیتر دست پیدا کنند. بانکی ارزشمند که با استفاده از ماژولهای مختلفی که از منابع گوناگون داده لبریز اطلاعات تازه هستند، پیوسته بهروز میشود.
درعینحال میتوان بهجای محتوای تکمیل حتی با ایجاد یک پیوند ساده به منابع مرجع یک دسترسی سهل و آسان را برای فراگیران آماده کرد. از این طریق فراگیران بدون محدودیت در ساحل اقیانوس دانش و اطلاعات نشستهاند
و از مزایای آموزش پیشرفته که نتیجه تکنیکهای سامانه LMS برای خلق دوره آموزشی لذت میبرند.
منبع : وستا
Powered by Froala Editor