در شرایطی که آموزشهای مدارس به سمت فضای مجازی سوق پیدا کرد، تجربههای قصدنشدهای پیش روی تمامی دستاندرکاران نظام تعلیم و تربیت قرار گرفت که در مفهوم برنامه درسی پنهان قابل مطالعه است. این تجربهها به ویژه برای گروههای معلم، دانشآموز و والدین و در حیطههای مختلف از جمله در فرایند یاددهی- یادگیری و روابط معلم-دانشآموز پدیدار شد که حامل آثار مثبت و منفی بوده است. طبیعی است که این تجربهها مطلق و عمومی نیست و شرایط هر مدرسه و معلم در شکلگیری آنها موثر است و با ژرفنگری برای هر مجموعه قابل احصا است. در این یادداشت به برخی از این تجربهها و آثار مربوط به مدارس و آموزشهای مجازی در دوران کرونا میپردازیم.
ابعاد پنهان مثبت برنامه درسی در مدرسه مجازی
صرفه جویی در مصرف کاغذ
حفظ شدن بیشتر حریم خصوصی بچه ها و کمرنگ تر شدن خجالت از ضعف هایشان
فرصت تکرار مکرر مطلب در فیلم های آفلاین
فرصت های بیشتر برای جبران عقب ماندگی ها
امکان ضبط کلاس و جزوه برداری به صورت مطلوب
ابعاد پنهان منفی برنامه درسی در مدرسه مجازی
الف) معلمان
عدم نظارت جدی معلم بر دانش آموزان
کمرنگ شدن ارائه کارها و تکالیف گروهی
دسترسی کمتر معلم به سطح فهم و یادگیری مطلب توسط بچه ها در کلاس
رصد ضعیف تکالیف دانش آموزان توسط معلمان
استرس بیش از پیش معلمان از رصد شدن کلاس هایشان
تصنعی شدن ارتباط معلمان با دانش آموزان
کمتر شدن اثرات مثبت شخصیت معلم بر دانش آموزان
متکلم وحده شدن معلم
از میان رفتن نقش معلم در توجه دادن بچه ها به درس
محوشدن نقش نظارتی جدی معلم برای ساکت کردن و نظم دهی به کلاس درس
سهل انگارتر شدن معلمان
سردرد ها و مشکلات چشمی حاصل از تماس مداوم با صفحات مجازی
ب) دانشآموزان
در دسترس بودن راه های فرار از درس پرسیدن
چت کردن پنهانی بچه ها سر کلاس
حضور بدون جدیت بچه ها سر کلاس
اهمیت ندادن بچه ها به همراه بردن کتاب و جزوات درسی سر کلاس درس
بی تفاوتی دانش آموزان نسبت به چک کردن مداوم و منظم برنامه ی ساعت و روز بعد
امکان بهانه های بیشتردانش آموزان برای عدم حضور در کلاس درس
شروع کردن یادگیری و حضور در کلاس همراه با کسلی
عدم امکان جا به جایی و تنوع در مکان برای دانش آموزان
احساس خواب آلودگی مضاعف در دانش آموزان
حواس پرتی های مکرر دانش آموزان
حضور خواهر یا برادر دیگر و تداخل امور خانه با امور یادگیری
افزایش رفتارهای غیرصادقانه برای توجیه عدم حضورها
عادت به رفتارهای ناصادقانه
کمرنگ شدن ارتباط کلامی همکلاسی ها
از بین رفتن فرصت های کمک بچه ها به همدیگر
پنهان ماندن ضعف درسی بچه ها
آسیب های شناختی ناشی از کم تحرکی
افزایش مشکلات جسمی و ستون فقرات در اثر نشستن های نامناسب
بی حوصله تر شدن و کاهش آستانه تحریک هیجانات
فقدان فرصت همکلام شدن و ارتباطات اجتماعی موثر با همسالان
افزایش افسردگی و اضطراب در اثر کم تحرکی و عدم تخلیه انرژی ها
شدیدتر شدن فضای رقابتی
کاهش روحیه پرسشگری در دانش آموزان
کاهش دفعات میل نمودن صبحانه در کنار خانواده
عدم جدیت برای حضور به موقع در کلاس
نبود نشاط صبحگاهی با حذف صبحگاه
افزایش امتحانات تستی و تستی شدن رویکرد بچه ها در راه حل ها و یادگیری مطالب
افزایش بروز خطا درامتحانات در اثر ارتباط طولانی چشم با صفحه مجازی و ارتباط بدون کاغذ با سوالات
کاهش تشویق های خوب و اثرگذار دانش آموزان در کلاس
حلاجی نشدن مطالب سر کلاس
خدشه دار شدن آموزش دروس عملی و آزمایشگاهی
انس روزافزون بچه ها با فضای مجازی
سردرد ها و مشکلات چشمی حاصل از تماس مداوم با صفحات مجازی
تقابل شدید تحرک بچه ها در کلاس و میزان یادگیری شان از مطلب درسی (با کوچکترین تحرکی از جلوی صفحه لب تاب مطب را از دست می دهند )
ج) والدین
همراهی و دلسوزی بیجای پدر و مادرها در برخی مواقع
افزایش امرو نهی های پدر و مادر
افزایش حساسیت پدر و مادر
بازخواست شدن زودهنگام و یا بی هنگام بچه توسط پدر و مادر به جای معلم و مدرسه
دخالت غیر تخصصی پدر و مادر
بدل شدن مهر و محبت مادرانه و نقش مادری به معلمی
نبود فرصت تجدید انرژی برای مادر
آسیب های خانوادگی در اثر خسته بودن مادر به عنوان موثرترین عنصر خانواده
منبع: آموزش پژوهی
Powered by Froala Editor