آثار ناپیدای آموزش آنلاین


در شرایطی که آموزش‌های مدارس به سمت فضای مجازی سوق پیدا کرد، تجربه‌های قصدنشده‌ای پیش روی تمامی دست‌اندرکاران نظام تعلیم و تربیت قرار گرفت که در مفهوم برنامه درسی پنهان قابل مطالعه است. این تجربه‌ها به ویژه برای گروه‌های معلم، دانش‌آموز و والدین و در حیطه‌های مختلف از جمله در فرایند یاددهی- یادگیری و روابط معلم-دانش‌آموز پدیدار شد که حامل آثار مثبت و منفی بوده است. طبیعی است که این تجربه‌ها مطلق و عمومی نیست و شرایط هر مدرسه و معلم در شکل‌گیری آن‌ها موثر است و با ژرف‌نگری برای هر مجموعه قابل احصا است. در این یادداشت به برخی از این تجربه‌ها و آثار مربوط به مدارس و آموزش‌های مجازی در دوران کرونا می‌پردازیم.

ابعاد پنهان مثبت برنامه درسی در مدرسه مجازی

  •  صرفه جویی در مصرف کاغذ

  • حفظ شدن بیشتر حریم خصوصی بچه ها و کمرنگ تر شدن خجالت از ضعف هایشان

  • فرصت تکرار مکرر مطلب در فیلم های آفلاین

  • فرصت های بیشتر برای جبران عقب ماندگی ها

  • امکان ضبط کلاس و جزوه برداری به صورت مطلوب


ابعاد پنهان منفی برنامه درسی در مدرسه مجازی


الف) معلمان

  • عدم نظارت جدی معلم بر دانش آموزان

  • کمرنگ شدن ارائه کارها و تکالیف گروهی

  • دسترسی کمتر معلم به سطح فهم و یادگیری مطلب توسط بچه ها در کلاس

  • رصد ضعیف تکالیف دانش آموزان توسط معلمان

  • استرس بیش از پیش معلمان از رصد شدن کلاس هایشان

  • تصنعی شدن ارتباط معلمان با دانش آموزان

  • کمتر شدن اثرات مثبت شخصیت معلم بر دانش آموزان

  • متکلم وحده شدن معلم

  • از میان رفتن نقش معلم در توجه دادن بچه ها به درس

  • محوشدن نقش نظارتی جدی معلم برای ساکت کردن و نظم دهی به کلاس درس

  • سهل انگارتر شدن معلمان

  • سردرد ها و مشکلات چشمی حاصل از تماس مداوم با صفحات مجازی

ب) دانش‌آموزان

  • در دسترس بودن راه های فرار از درس پرسیدن

  • چت کردن پنهانی بچه ها سر کلاس

  • حضور بدون جدیت بچه ها سر کلاس

  • اهمیت ندادن بچه ها به همراه بردن کتاب و جزوات درسی سر کلاس درس

  • بی تفاوتی دانش آموزان نسبت به چک کردن مداوم و منظم برنامه ی ساعت و روز بعد

  • امکان بهانه های بیشتردانش آموزان برای عدم حضور در کلاس درس

  • شروع کردن یادگیری و حضور در کلاس همراه با کسلی

  • عدم امکان جا به جایی و تنوع در مکان برای دانش آموزان

  • احساس خواب آلودگی مضاعف در دانش آموزان

  • حواس پرتی های مکرر دانش آموزان

  • حضور خواهر یا برادر دیگر و تداخل امور خانه با امور یادگیری

  • افزایش رفتارهای غیرصادقانه برای توجیه عدم حضورها

  • عادت به رفتارهای ناصادقانه

  • کمرنگ شدن ارتباط کلامی همکلاسی ها

  • از بین رفتن فرصت های کمک بچه ها به همدیگر

  • پنهان ماندن ضعف درسی بچه ها

  • آسیب های شناختی ناشی از کم تحرکی

  • افزایش مشکلات جسمی و ستون فقرات در اثر نشستن های نامناسب

  • بی حوصله تر شدن و کاهش آستانه تحریک هیجانات

  • فقدان فرصت هم‌کلام شدن و ارتباطات اجتماعی موثر با همسالان

  • افزایش افسردگی و اضطراب در اثر کم تحرکی و عدم تخلیه انرژی ها

  • شدیدتر شدن فضای رقابتی

  • کاهش روحیه پرسشگری در دانش آموزان

  • کاهش دفعات میل نمودن صبحانه در کنار خانواده

  • عدم جدیت برای حضور به موقع در کلاس

  • نبود نشاط صبحگاهی با حذف صبحگاه

  • افزایش امتحانات تستی و تستی شدن رویکرد بچه ها در راه حل ها و یادگیری مطالب

  • افزایش بروز خطا درامتحانات در اثر ارتباط طولانی چشم با صفحه مجازی و ارتباط بدون کاغذ با سوالات

  • کاهش تشویق های خوب و اثرگذار دانش آموزان در کلاس

  • حلاجی نشدن مطالب سر کلاس

  • خدشه دار شدن آموزش دروس عملی و آزمایشگاهی

  • انس روزافزون بچه ها با فضای مجازی

  • سردرد ها و مشکلات چشمی حاصل از تماس مداوم با صفحات مجازی

  • تقابل شدید تحرک بچه ها در کلاس و میزان یادگیری شان از مطلب درسی (با کوچکترین تحرکی از جلوی صفحه لب تاب مطب را از دست می دهند )

ج) والدین

  • همراهی و دلسوزی بیجای پدر و مادرها در برخی مواقع

  • افزایش امرو نهی های پدر و مادر

  • افزایش حساسیت پدر و مادر

  • بازخواست شدن زودهنگام و یا بی هنگام بچه توسط پدر و مادر به جای معلم و مدرسه

  • دخالت غیر تخصصی پدر و مادر

  • بدل شدن مهر و محبت مادرانه و نقش مادری به معلمی

  • نبود فرصت تجدید انرژی برای مادر

  • آسیب های خانوادگی در اثر خسته بودن مادر به عنوان موثرترین عنصر خانواده


منبع: آموزش پژوهی

Powered by Froala Editor

24 اسفند 1400